niedziela, 1 maja 2016

kasza matka nasza






Czy pamiętacie z dzieciństwa, jak często jadło się kaszkę manną, zupy na mleku i ogólnie kasze, czy to gryczaną czy jęczmienną? Mam takie przebłyski z tego okresu, gdy sadzano mnie na ladzie w kuchni i karmiono kaszą, a moje rodzeństwo, które chodziło do szkoły, jadło pyszne kanapki. Też je chciałam! I tak na wiele lat kaszę zastąpiły ziemniaki, makaron, ryż, a na śniadanie owsianka albo oczywiście kanapki. Od kanapek jestem uzależniona i lubię tę polską tradycję śniadaniową. 
Jednak nie pamiętam, żebym w dzieciństwie jadła kaszę jaglaną, przed wielkim bumem na nią kilka lat temu nigdy wcześniej o niej nie słyszałam. Ale postanowiłam kupić i spróbować, no i przepadłam. Teraz kaszę jaglaną jem prawie codziennie, zarówno na słono jak i na słodko. 
Nie od parady jest polskie przysłowie "kasza matka nasza", bo Słowianie od dawien dawna słynęli z tego, że na ich stołach gościły kasze wszelkiego rodzaju, a ziemniaki pojawiły się u nas dopiero za sprawą króla Jana III Sobieskiego, który kazał je zasadzić w ogrodach wilanowskich dla swojej kochanej Marysieńki.
Dlatego dziś chcę się z Wami podzielić moją miłością do kaszy jaglanej. Jest zdrowa jak każda kasza, to oczywiste, ale ważne, że nie zawiera glutenu i dlatego łatwo się ją trawi. Jest bardzo uniwersalna, bo można robić z niej nawet pyszne desery.

Kasza jaglana ma swoją naturalną goryczkę, która może odstraszyć, ale nie ma problemu, można sobie z nią poradzić w bardzo prosty sposób. 

Gotowanie kaszy jaglanej:
Na początek nastawcie wodę w czajniku, ponieważ wrzątkiem będziemy przelewać kaszę. W czasie, gdy woda się gotuje, wsypcie kaszę do rondelka i przeprażcie ją mieszając i pilnując aby się nie przypaliła. Gdy kasza zacznie wydzielać swój zapach, zalejcie ją wrzątkiem, wylejcie wodę z garnuszka i zalejcie jeszcze raz wrzątkiem tak, aby wody było dwa razy więcej niż kaszy. Kasza powinna gotować się ok. 10 - 15 minut na małym ogniu, pod przykryciem, ja jej w tym czasie nie mieszam i nie podnoszę przykrywki, dzięki czemu wychodzi idealnie sypka. 

Przepis na burgery z kaszy jaglanej i szpinakiem w kolejnym poście, także zajrzyjcie tam!
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz